Čeští zákonodárci chtějí, aby registrovaná silniční vozidla podstupovala periodickou revizi. Váš automobil tedy pravidelně musí na stanici technické kontroly (STK), která má v právních předpisech definované svoje povinnosti a pravomoci. Testuje například brzdy, řízení, výhled, svítilny, nápravy a kola, podvozek nebo karoserii. Prostudujme, co stanice technické kontroly může při pravidelné technické prohlídce.
Kde najdeme odpovědi
Základní informace nalezneme v zákoně č. 56/2001 Sb., který pojednává o provozu na pozemních komunikacích. Tam v § 48 stojí, že stanice technické kontroly (STK) při pravidelné prohlídce zjišťuje, zda silniční motorový vůz nemá závady. Své stanovisko popíše v oficiálním protokolu.
STK může seřídit světlomety a volnoběžné parametry motoru (otáčky), pokud jde o jednoduché úkony. Jinak při technické prohlídce nesmí seřizovat a opravovat silniční vozidlo! Stanice technické kontroly každopádně sama rozhoduje, jaké ceny naúčtuje svým zákazníkům.
Co kontroluje STK
Na citovaný zákon navazuje vyhláška č. 211/2018 Sb., kde Ministerstvo dopravy vysvětluje detaily. V 1. příloze popisuje kontrolní úkony, které provádí STK při technické prohlídce. Vyjmenujme hlavní okruhy:
- Identifikace vozidla
- Brzdové zařízení (destičky, bubny, kotouče, třmeny, štíty atd.)
- Řízení (volant nebo řídítka, elektrický posilovač apod.)
- Výhledy (volné pole v úhlu 180°, clona proti slunci)
- Svítilny, světlomety, odrazky a elektrické zařízení
- Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav
- Podvozek a jeho příslušenství
- Jiné vybavení (bezpečnostní pásy, hasící přístroj apod.)
- Externality (hlučnost, emise atd.)
- Další prohlídky v kategorii M2 a M3, kam patří například autobusy (dveře, větrání apod.)
Ministerstvo dopravy vydalo ještě podrobnější metodiku, ve které se zaměřuje na motory, elektroniku, pneumatiky, zasklení, bezpečnostní pásy nebo airbagy. Klíčové informace jsou však v právních předpisech.
„Stanice technické kontroly může při pravidelné technické prohlídce…”
Tuto větu doplňují budoucí řidiči, když dělají testy v autoškolách. Odpovědi známe, protože jsme právě prostudovali příslušnou legislativu. STK při povinných revizích nesmí zasahovat do brzdové soustavy, řízení nebo nápravy. Stanice technické kontroly může při pravidelné technické prohlídce seřizovat světlomety a volnoběžné parametry motoru, ale pouze pokud jde o jednoduché seřízení.